A tudatos célkitűzés titkai – gyakorlatokkal
A célok olyanok, mint a mágnes. Magukhoz vonzanak. Kötelezettségvállalást jelentenek a cselekvésre. Munkára fogják tudatalattinkat. A tudatalatti furfangosan működhet. Ha még vannak rejtett félelmeink, és tudatalattink felismeri, hogy a kifogásai már nem használhatók, újabb cselhez folyamodik. Elfeledtetheti velünk a céljainkat. Lehet, hogy ma elhatározod, hogy egy vállalat elnöke leszel. Holnapra azonban, a mindennapi rohanásban célod esetleg kihullik a tudatodból, és máris szabad az út a tudatalattid előtt.
Ezért azonnal le kell írnunk céljainkat, amint kitűztük őket. A célok leírása a második lépés; megerősít bennünket abban, hogy cselekedtünk, és állandósítja a cselekvést. Konkrét lépés. Ezzel tesszük egyértelművé tudatalattink számára, hogy nem viccelünk, komolyan meg akarjuk valósítani a célunkat. Lényeges tudnunk, hogy csak akkor gondolkozunk igazán, amikor leírjuk gondolatainkat, és papíron megjelenítjük azokat. Amikor leírunk egy célt, elménket teljes egészében elkötelezzük a megvalósítás mellett. Könnyű átsiklani egy cél felett, túllépni rajta, vagy figyelmen kívül hagyni, ha csak egyszer gondoltunk rá, esetleg ki is mondtuk, aztán hamarosan elfeledtük. Sokkal nehezebb ezt megtenni, ha feketén-fehéren leírtuk.
Írj le túl sok célt!
Sokan tanácsolják, hogy írd le céljaidat, mi azonban arra biztatunk, hogy túl sokat írj le! Ne csak egyet-kettőt vess papírra! Fogalmazz meg több tucatnyit, legalább 101-et! Mi „Jövő- naplót” vezetünk, melyben több száz oldalon csak a céljaink szerepelnek.
Az első ok: célok időtartama és megvalósulása
Az első, hogy a különféle célok megvalósulásának időtartama nem egyforma. A tyúktojásból huszonegy nap elteltével bújik ki a csibe, az emberi embrió kilenc hónapig fejlődik, mire megszületik, az elefánt vemhessége két év. A célok is hasonlók. Némelyiket gyorsan meg lehet valósítani, másokat évek alatt.
1974-ben, amikor Mark elkezdte írni a céljait, megfogalmazta, hogy szeretne egy saját tévéműsort. Nos, ez elég valószerűtlennek hangzott olyasvalaki szájából, aki éppen csődbe ment. Egy félórás tévéadás elkészítése legalább tízezer dollárba kerül, és akkor még nem számítottuk a közvetítés költségeit. De a célok leírásában az a jó, hogy bármit leírhatunk, amit csak akarunk.
Jó kilenc év telt el, mire Markot felhívta az HBO az első tévéműsora ügyében. Amikor Mark felemelte a telefont, azt mondta: — Vártam a hívását. A vonal másik végén lévő ember elnevette magát, és megkérdezte: — Honnan tudta, hogy hívni fogom? — Onnan, hogy kilenc évvel ezelőtt leírtam — felelte Mark. Ennek a célnak a megvalósulása sok időt vett igénybe. Más célokat alig néhány nap alatt el lehet érni. Úgy is gondolhatunk erre, mint a Világmindenség perspektívájára. Amit a Világegyetem lát, azt végül megkapja. Richard Attenborough teljes húsz évig fogalmazta meg és írta le ötleteit a Gandhi című filmhez, mire végül elkészítette a filmet. Kitűzte maga elé a célt, és kész volt azonnal megvalósítani, a Világmindenség azonban még nem állt készen. Húsz évbe telt, mire az emberek megértek rá, hogy befogadják a nagy indiai vezetőről készült filmalkotást. Amikor a Világegyetem felkészült, minden a helyére került. Ben Kingsley elvállalta a szerepet. (Még fiatal fiú volt, amikor Attenborough-ban megszületett a film ötlete!) Maximálisan biztosítottak voltak az anyagiak, a marketing és a forgalmazás feltételei. El is készült a film.
Ha sok célt tűzünk magunk elé, időt hagyunk a Világegyetemnek, hogy alkalmazkodjék a perspektívánkhoz.
A második ok: cél elérése utáni depresszió elkerülése
A második ok, amiért sok célt kell leírnunk, az, hogy amikor egy célt elérünk, elveszíti számunkra az erejét és fontosságát. Enyhe vagy akár súlyos depresszióba esünk, amint célunk megvalósult, hacsak nincs újabb, aminek elérésén munkálkodhatunk. Ha leírjuk, hogy új állást szeretnénk, és megkapjuk, a cél értelmét veszti. Olyan ez, mint egy varázslat, mely elveszti a hatását. Ha tehát sok célt írunk le, tudatalattinknak bőven van mivel foglalkoznia azután is, hogy egyik-másik megvalósul közülük.
A harmadik ok: a bőség törvénye
Harmadszor azért nem elég kevés célra korlátozódnunk, mert a Világegyetemben a bőség törvénye uralkodik. Ha egyszer mindent megkaphatunk, amit igazán akarunk és amiért hajlandók vagyunk tenni, miért érnék be kevesebbel? Mae West kiválóan fogalmazta meg ezt: „Jóból csodás a sok.” Nem az a baj, hogy az emberek túl sokat akarnak, hanem hogy túl keveset.
Ne köss kompromisszumot céljaid leírásakor!
Egy hölgy, akivel Mark Seattle-ben találkozott, elmesélte, mit hozott számára a célmegjelölés. Tragikus váláson volt túl éppen. Marktól hallotta, hogy le kell írni a célokat, és nem szabad kompromisszumokat kötni.
A válás kimondása után két másik hölgy társaságában elvonultak a hegyekbe, és egy teljes hétvégét arra szántak, hogy megfogalmazzák, milyen tulajdonságokat várnak a tökéletes férfitől. A hölgy azt mondta, öt oldalt írt, többet, mint két barátnője együttesen, így azok is lemásolták az ő elképzeléseit. Azt állította, hogy a lista végére még odabiggyesztette: „És azt akarom, legyen neki egy Lear repülőgépe!”
Másnap egy üzleti tárgyaláson találkozott álmai férfijával. Azt mondta, egymásba fonódott a tekintetük. Alig néhány nap múlva elhatározták, hogy összeházasodnak. Az esküvő előestéjén a vőlegény bejelentette: „Drágám, van valami, amiről eddig nem szóltam neked.” A hölgy meglepetten kérdezte, mi az. „Apám egy bank tulajdonosa, és nekünk adja a Lear repülőgépét, hogy azzal menjünk Palm Springsbe az esküvőre” — közölte a leendő férj. Emerson szerint vigyáznunk kell, miről álmodozunk, mert megvalósul. Elménk azonnal szárnyalni kezd, amint megvan a cél, és nem kerül többe magasröptű, akár lelkesítő célokat kitűzni. Ha hihetetlen célokat jelölünk meg, hihetetlen eredményeket fogunk tapasztalni. Ha még nincsenek céljaid, az első cél a célok kitűzése. Írj le kiváló célokat, így kiváló kapcsolataid lesznek, és kiváló eredményeket érsz el.
Lehetséges célkitűzési lista kezdőknek:
- Megmenteni egy életet.
- Megtalálni a rák ellenszerét.
- Olimpiai aranyérmet nyerni.
- Értelmesen tölteni az időt a barátokkal és a családtagokkal.
- Építő jellegű tévéműsorokat nézni.
- Nyaralás: Szabadságszobor; Yellowstone Park kutyaszánon; lovas túra Utahban; vadvízi evezés Coloradóban; a hét kontinens bejárása; Monte Carlo, szafari.
- Megtanulni spanyolul, kínaiul és egy komputernyelvet.
- Hőlégballonozni és léghajót vezetni.
- Vonzóbbá tenni önmagamat.
- Fejleszteni a memóriámat.
- Megtanulni a gyorsolvasást (percenként 3000 szó).
- Elérni és tartani ideális testsúlyomat.
- Kifizetni az összes adósságot, megszüntetni minden tartozást.
- Összegyűjteni 250 ezer dollárt.
- Anyagilag függetlenné válni.
- Megtalálni a tökéletes házastársat.
- Két gyereket nemzeni/szülni.
Ne fecsegd ki a céljaidat!
Ha kezdő célkitűző vagy, a legjobb senkinek sem beszélned céljaidról. Ugyanis az emberek megtámadják őket. Eleinte hasznos, ha csupán egy-két hasonló gondolkodású emberrel osztod meg vágyaidat, akik a legmesszebbmenőkig és feltétel nélkül támogatnak, mint ezt már említettük.
A céljaid elérésének tapasztalata
Amint egyre több célodat éred el, és sikerek, beteljesült álmok állnak mögötted, beszélhetsz róluk a világnak. Ekkor rá fogsz találni a megfelelő emberekre, akik segítenek neked a megvalósításban.
Peter Ueberroth, aki elhatározta, hogy vállalkozások által nyereségessé teszi az 1984-es olimpiát, szerzett ugyan egy-két támogatót, de sokak szemében gúny tárgya lett, akik elvetették az ötletet. Amikor azonban 150 millió dollár nyereséget halmozott fel, egyszeriben hitelessé vált. Ennél fogva mindenki hitt benne, hogy meg tudja és meg fogja valósítani minden célját, amikor kinevezték a baseball szövetség elnökének. Senki sem kételkedett benne, amikor nyilvánosság előtt kijelentette, hogy véget vet a doppingszerek használatának a baseball sportban.
A céljaid megvalósítása és az elismerés
Ueberroth azt állítja: „A tekintélyt 20 százalékban ráruházzák az emberre, 80 százalékban maga teremti meg.” Amint elkezded elérni céljaidat, és az emberek látják, mit művelsz, egyszeriben kikiáltanak nagyszerűnek, különlegesnek, szokatlannak és másnak. A lényeg, hogy ne hagyd magad elbizonytalanítani azáltal, hogy kifecseged, mire készülsz. Tedd meg, és engedd, hogy az eredményeid igazoljanak.
Céljaid elérésének fontossága
Amikor eléred céljaidat, ne pipáld ki őket egyszerűen! Amikor mi elérünk egy célt, azt írjuk mellé: „Győzelem!„. A kipipálás azt jelzi, úgy kezeled céljaid listáját, mint egy bevásárlólistát, amin könnyedén túllépsz. Ha odaírod az egyes célok mellé, hogy „Győzelem!„, tudatalattiddal közlöd, hogy valódi vívmányról van szó.
Ezen kívül lelkesedésünk hol magasra csap, hol lelohad. Amikor éppen az utóbbi helyzet áll elő, visszaemlékezhetünk a jobb napokra. Korábbi győzelmeink emléke megerősítésül szolgál az újabb, nagyobb, még izgalmasabb, kiemelkedő élmények kereséséhez.
A célok egy életre szólnak: önkéntes, ám kötelező feladataink.
Walt Disney ötvenéves terveket készített. 1966-ban halt meg. Halála után Michael Eisner lépett örökébe a Disney cégnél, és megnyitotta a témaparkokat Floridában, Japánban, Franciaországban. Eisner a vállalat minden részét fejlesztette. Disney elképzelte, Eisner megvalósította mostanra.
Közzétette: www.fenyorveny.hu
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is, még több érdekességért, képért és videóért pedig látogass el FACEBOOK oldalunkra! Csatlakozz PINTERESTÜNKHÖZ, INSTAGRAMUNKHOZ , TELEGRAMUNKHOZ, vagy X-HEZ is! Vagy iratkozz fel a napi HÍRLEVÉLRE, hogy ne maradj le a friss hírekről!
Jack Canfield