Mi a hasonlóság Jennifer Aniston, Eminem, Sandra Bullock, Michael Ende, R.W. Fassbinder, Miguel R. Forbes, Rutger Hauer, Noomi Rapace és Ferdinand Porsche között? Nos, mindannyian Waldorf-iskolában végezték tanulmányaikat.
Mi a hasonlóság Jennifer Aniston, Eminem, Sandra Bullock, Michael Ende, R.W. Fassbinder, Miguel R. Forbes, Rutger Hauer, Noomi Rapace és Ferdinand Porsche között? Nos, mindannyian Waldorf-iskolában végezték tanulmányaikat.
Pedig nagyon durva jelzőkkel illetik ezt az alternatív iskolatípust – még baráti vagy ismeretségi körömben is. Olyanok, akiknek nem járt oda gyermekük, mégis tudják a tutit. Mert ezt és azt hallották. Az emberek meg úgy működnek, hogy a rosszat tovább adják, a jót már nem annyira. Szemtelenek, nem viselkednek, nem tanulnak, azt csinálnak, amit akarnak – csak, hogy néhányat említsek, amiből semmi nem igaz.
Amikor elsőbe adtam a gyermekemet, én is ezektől féltem, …mert ezt hallottam. De mivel a gyermekemről volt szó, vettem a fáradságot és utánajártam. Rengeteg olyan ismerőst kutattam fel, akinek oda járt a gyermeke, és főleg olyan érdekelt, akinek innen ment gimibe vagy egyetemre tovább. És csak jót hallottam. Mint később kiderült, a rosszat – a teljesen kívülállók mellett - leginkább azok a szülők terjesztik, akiknek a gyermeküket különböző okok miatt eltanácsolták. A mi iskolánkban is több ilyen szülőről tudni.

Az antropozófiai megismerés szerint az ember földi fejlődésének célja a szabadság minél magasabb fokú kifejlesztése. Ez nem azt jelenti, hogy a gyermekeket szabadjára kell engedni, hanem azt, hogy az egész nevelést és oktatást úgy kell irányítani, hogy a gyermekből a későbbiekben egy kreatív és gondolkodó felnőtt ember legyen, aki lehetőleg szabadon dönt mindenben. Ezt például úgy érik el, hogy a történelemtanítás során jelentős történelmi eseményeket különböző oldalakról mutatnak be. Így a gyermekeknek alkalmuk nyílik elsajátítani egy tárgyilagos, sokoldalú és nyitott hozzáállást, ami fontos ahhoz, hogy felnőtt korukban szabadon és ne valamely nézet hatására alkossanak véleményt.

fabricwork.jpg
Az első Waldorf-iskolát Stuttgartban (Németország) nyitották meg, a Waldorf-Astoria cigerettagyár munkásainak gyermekei számára. A világon ma már közel 60 országában, több mint 1000 iskola és több mint 100 tanárképző intézmény működik. Több európai országban (Norvégia, Finnország, Svédország, Svájc bizonyos részei) a 12. év végén kiadott Waldorf-diploma megfelel az állami érettségi, illetve számos helyen a felsőoktatási felvételi követelményeknek is. A továbbtanulással kapcsolatban jellemző, hogy a középiskolát végzett diákok átlagánál tudatosabban képesek kiválasztani a habitusuknak, illetve szakmai céljaiknak megfelelő szakirányt és intézménytípust, és hogy ezekbe az intézményekbe magas százalékban felvételt is nyernek.

8, ill. 12 éven át lehetőleg ugyanaz a tanító, tanár viszi végig az osztályát. Ő tanítja az ún. főtantárgyakat a főoktatás keretében (anyanyelv, számtan, természet- és történelemtudományi tárgyak). Vannak szaktanárok is, akik egyéb tárgyakat (zene, euritmia, torna, kézművesség, az idegen nyelvek egy része, formarajz stb.) tanítanak.
A tárgyakat a gyerekek nem szétszórva, hanem egyben tanulják meg (epochális oktatás). Egy tantárgy van 2-4 hétig, majd jön a következő (anyanyelv, történelem, földrajz, embertan, állattan, növénytan, stb). A történelem epocha például azt jelenti, hogy meghatározott ideig a nap első két órájában, mindig történelem van, az egész osztály a délelőtt első részében a "történelemben él", ennek nyoma van a falra kerülő ábrákban, képekben, a behozott tárgyakban is. Az egyes epochák alatt a gyermekek mindig annyit végeznek el egy-egy tantárgy anyagából, amennyi megadja nekik azt az érzést, hogy elértek valamit. A gyerekekre jótékonyan hat ez a fajta munkabeosztás, mert nyugodt és fegyelmezett tevékenységre szoktatja őket, ami rendkívül fontos egy olyan korban, melyre a szétszórtság és az ingerek túláradása a jellemző. S mivel egy-egy tantárgy évente kétszer vagy többször kerül sorra, az epochák közötti időszakban a felejtés és felidézés segítségével az ismeret képességgé tud érlelődni. A főoktatást a napi ritmus szerint a különböző szakórák követik.
Ehhez kapcsolódik, hogy nincs tankönyv, a gyerekek füzetekbe rajzolnak és írnak. Az év során a tantárgyak és a tanulás rendje a természet ritmusához idomul. A legtöbb iskolának van saját kertje, első évben az órarend része a természetjárás.

Talán több szülő is tapasztalta már, hogy gyermekét alig érdekli az iskolai tanulás. A Waldorf-iskolákban is előfordul ilyesmi, de sokkal kevésbé jellemző. Ennek fő oka, hogy a részletekbe menő emberismeret alapján végzik az oktatást. Például nem akármikor fogékony a gyermek a mechanikai törvények megismerésére, vagy az emberről szóló biológiai ismeretekre. Mindent akkor kell hallania és tanulnia, amikor éretté válik ezek befogadására.
A gyerekek 8. és 12. osztály végén éves munkát adnak le, melynek lényege,hogy egy dologgal foglalkoznak sokáig. Ezt tanulmányozzák, megépítik, leírják, végül bemutatják. Téma bármi lehet, van aki kardot kovácsol, más a hegymászásról ír, van aki a hajózás történetét kutatja, de akár a Waldorf iskolákról is készülhet előadás.
Minden iskola maga határozza meg, mennyi hozzájárulást kér, de az a legtöbb iskolában szabály, hogy szociális helyzete miatt senki nem utasítható el. A havi vállalás 25-35.000 forint, de aki úgy nyilatkozik, hogy csak havi 3000 forintot fizet, azt sem küldik el. A szabály csak az, hogy a vállalását betartsa, azaz egész éven át fizessen. A tandíjat 12 hónapon át kell fizetni. Ehhez jön az ebéd, és minden év elején a taneszközköltség, mely 3000-15000 forint, attól függően hányadikos a gyerek. Ekkor kapják meg a ceruzákat, viaszkrétákat, füzeteket, töltőtollat, meg amit még kell.
Közzétette: www.fenyorveny.hu
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is, még több érdekességért, képért és videóért pedig látogass el FACEBOOK oldalunkra! Csatlakozz PINTERESTÜNKHÖZ és INSTAGRAMMUNKHOZ is! Vagy iratkozz fel a napi HÍRLEVÉLRE, hogy ne maradj le a friss hírekről!
men.hu
Post A Comment: