Az élet harmadik spirituális törvénye a Karma törvénye. "Karma": egyszerre jelenti a cselekedetet és annak kihatásait. Egyszerre ok és következmény, mivel minden cselekedet(ünk) hatásokat vált ki, amelyek ugyanolyan töltéssel visszatérnek hozzánk. Nincs a Karma gondolatában semmi szokatlan. Mindenki ismeri a szólást: "Ki mint vet, úgy arat." Nyilvánvaló, hogy ha boldog életet akarunk, meg kell tanulnunk a boldogság magvait vetni. A karma tehát magában foglalja a tudatos döntéshozatalt.
Az élet harmadik spirituális törvénye a Karma törvénye.
"Karma": egyszerre jelenti a cselekedetet és annak kihatásait.
Egyszerre ok és következmény, mivel minden cselekedet(ünk) hatásokat vált ki,
amelyek ugyanolyan töltéssel visszatérnek hozzánk. Nincs a Karma gondolatában
semmi szokatlan. Mindenki ismeri a szólást: "Ki
mint vet, úgy arat." Nyilvánvaló, hogy ha boldog életet akarunk, meg
kell tanulnunk a boldogság magvait vetni. A karma tehát magában foglalja a
tudatos döntéshozatalt.
Lényegében korlátlan a döntési szabadságunk. Létünk minden
pillanatában a lehetőségek teljes köre, korlátlan döntés áll előttünk. E
döntések némelyikét tudatosan hozzuk meg, más döntéseket nem tudatosan. A
karmikus törvény megértéséhez és minél teljesebb alkalmazásához a legjobb út,
ha tudatosítjuk pillanatról pillanatra meghozott döntéseinket.
Akár tetszik, akár nem, minden, ami e pillanatban történik, a
múltban hozott döntések gyümölcse. Sajnos választásaink jó része nem tudatos,
és emiatt nem is gondoljuk azokat döntéseknek - pedig azok.
Akit megsértettek, valószínűleg megsértődik. Akit
megdicsérnek, bizonyára kivirágzik és elégedettség tölti el. De gondoljuk csak
át: ezek is választási lehetőségek közti döntések.
Akit megsértettek, eldöntheti, hogy megsértődik-e. Akit
megdicsérnek, ugyancsak eldöntheti, hogy engedi-e hatni magára a hízelgést.
Másképpen is megfogalmazhatjuk ezt. A legtöbb ember, bár
korlátlan döntési lehetőségei vannak, mégis feltételes reflexek készletével
reagál, amelyeket más emberek vagy a körülmények váltanak ki rajta. Viselkedése
előre megjósolható. Ezek a feltételes reflexek ugyanolyanok, mint amelyeket
Pavlov mutatott ki. Pavlov kísérletei során rendszeresen úgy adott enni a
kísérleti kutyának, hogy egyidejűleg csengő szólalt meg. A kutya hamarosan a
csengő puszta hangjára is nyálazni kezdett, mivel az ilyen kondicionálással az
egyik benyomás társult a másikhoz.
A legtöbb ember, szintén valami ilyenfajta kondicionálás
eredményeképpen, betanult és előre megjósolható viselkedéssel válaszol a
környezet hatásaira. Úgy tűnik, mintha az emberek és a körülmények
automatikusan váltanák ki a válaszokat, és teljesen feledésbe merül, hogy ezek
az emberi lét során pillanatról pillanatra meghozott döntések. Egyszerű
mechanizmussal, odafigyelés nélkül sorjázó döntések.
Ha egy pillanatra visszanézünk és úgy szemléljük a meghozott
döntéseket, mint ahogyan a mostani, épp tudatos visszanézés pillanatában
viselkedünk, akkor ezzel az egész tudattalan folyamatot átemeljük a tudatos
világba. A döntések ilyen tudatosítása hatalmas fejlesztő erő.
Bármely döntés meghozatalakor két kérdést tehetünk fel
magunknak. Először is: "Mik a
döntésem következményei?" A szívünk mélyén azonnal világosan
kirajzolódik a válasz. Másodszor: "A
döntésem boldogságot hoz-e számomra és a körülöttem élők számára?" Ha
a válasz igenlő, akkor a döntés helyes. Ha a válasz nemleges, akár a saját,
akár mások szempontjából, akkor a döntés elvetendő. Ilyen egyszerű ez.
Csak egyetlen döntés van a minden pillanatban rendelkezésre
álló végtelen lehetőségi körből, amely számomra és mások számára egyaránt a
boldogságot eredményezi. És amikor ezt a bizonyos döntést hozza meg valaki, azt
hívják spontán módon helyes viselkedésnek. Ez egyszerűen a megfelelő
pillanatban megtett megfelelő lépés. Minden helyzetben a kínálkozó helyes
válasz. Ez az a döntés, amely előrelendíti a döntést meghozót és mindenki mást,
akit csak érint.
Az élet nagyon érdekes módon segíti a spontán helyes
döntéseket. A test érzéseiben jelentkeznek ezek a jelzések. Az ember közérzete
kétféle lehet: vagy jól érzi magát, vagy nem. Érdemes megfigyelni egy-egy
döntés tudatos mérlegelésekor, hogy a test hogyan válaszol: "Ha így döntök, mi történik?"
Ha a test válasza nyugodt, a döntés helyes. Ha a test rossz érzésekről küld
jelzést, akkor a döntés nem a megfelelő.
Egyeseknél a jó és rossz közérzet a "napfonat" környékén jelentkezik, a legtöbb embernél
azonban a szívtájékon. (Egy-egy csakránk helyén - A szerk.) Érdemes tudatosan a szívre figyelni és a szívet kérdezni
arról, mi a teendő. A válasz kis várakozás után egyértelműen jelentkezik,
fizikai érzésként. Lehet, hogy épp csak halványan érezhető, de teljesen
valóságos fizikai válasz lesz.
Csak a szív tudja a helyes választ. Sokan érzelgősnek tartják
a szívet, pedig nem az. A szív intuitív, egészében, összefüggéseiben,
kapcsolataival együtt, arányosan fogja fel a dolgokat, nem pedig a
nyereség-veszteség tengely mentén. Az egyetemes idegközponthoz kapcsolódik, a
tiszta lehetségesség, a tiszta tudás és a végtelen szervező erő mezőjéhez, és
mindent számba vesz. Időnként ésszerűtlennek tűnik, de a szív sokkal
pontosabban és sokkal szabatosabban képes figyelembe venni a dolgokat, mint
ahogy az az ésszerű gondolkodás határain belül lehetséges.
A Karma törvénye használható pénz és gazdagság megteremtésére,
és arra, hogy minden jó - tetszés - szerint bármikor áradjon hozzánk. Először
azonban tudatosítani kell, hogy a jövő az élet minden egyes pillanatában
meghozott döntéseiből következik. Ha ezt rendszeresen megtesszük, akkor a Karma
törvényét teljes mértékben alkalmazzuk életünkben. Minél tudatosabb szinten
hozzuk meg döntéseinket, ezek a döntések annál inkább spontán helyes lépéseket
eredményeznek - mind magunk, mind mások számára.
Mit lehet mondani a múltban rejlő karmáról és arról, hogy ez
hogyan hat jelen életünkre? Három megjegyzést tehetünk a múltban rejlő karmáról.
Az első a karmikus adósság megfizetése. A legtöbb ember úgy
dönt, hogy megteszi ezt. Természetesen ez sem tudatos, de ez is egy meghozható
döntés. Néha hatalmas szenvedés ezeknek az adósságoknak a megfizetése, de a
Karma törvénye szerint a világegyetemben nincs olyan adósság, amely
törlesztetlen maradna. A világegyetemben tökéletes a számontartás és minden,
ami létezik, állandó oda-vissza energiacserében él.
A második
lépéslehetőség: karmánk átalakítása előrevivő tapasztalattá. Ez nagyon érdekes
folyamat, amelyben az ember önmagával tanakodik karmikus adósságának
megfizetésekor: "Mit kell
megtanulnom ebből a tapasztalatból? Miért történik mindez, mit akar tudtomra
adni a világegyetem? Hogyan kell beépítenem ezt emberi sorsomba? Hogyan tehetem
hasznossá ezt a tapasztalatot embertársaim számára?"
Ennek során az ember keresi és beépíti az alkalmakat dharmájába, életpályájába. Erről a siker
hetedik spirituális törvényénél ejtünk szót. Így lehetséges a karmát új mederbe
terelni.
Ha például valaki sportolás közben eltöri a lábát, felteheti a
kérdést: "Mit tanulhatok ebből az
esetből? Mit akar tudtomra adni a világegyetem?" Az üzenet talán csak
annyi, hogy lassabban és óvatosabban kell élnie, vagy a továbbiakban jobban
kell figyelnie a testére. Ha az illető dharmája mások tanítása, akkor tovább
(kell) kérdeznie: "Hogyan adhatom
tovább ezt a tapasztalatot embertársaimnak?" Elhatározhatja, hogy
könyvet ír a biztonságos sportolásról, vagy a vele történt baleset megelőzésére
lábszárvédőt vagy különleges cipőt tervez.
Ily módon, miközben karmikus adósságát törleszti, a bajokat
jóra fordítja, úgy, hogy az jólétet és kiteljesülést hoz számára. Ez a karma
átalakítása pozitív tapasztalattá. A karmától nem menekülni kell, hanem a
karmikus helyzeteket tudni keli felhasználni és új, pozitív karmát teremteni
belőlük.
A Karma kezelésének harmadik módja a karmán túljutás. A karmán
túljutni annyi, mint függetlenné válni attól. A karmán úgy lehet túljutni, hogy
az ember folyamatosan élményt gyűjt a Köztes térről, az Önvalóról, a
Szellemről. Olyan ez, mint amikor egy piszkos ruhát kimosunk a patakban.
Valahányszor kimossuk, néhány folt eltűnik. Újra és újra mosva mindig tisztul
egy kicsit. A karma feladatrétegein áthaladni, vagy azokat tisztítani úgy
lehet, hogy az ember eljut a Köztes térbe és ismét visszatér onnan.
Természetesen ez a meditációs gyakorlatokkal lehetséges.
Minden cselekedet karmikus helyzet, akár egy csésze kávé ivása
is. Emlékké válik, amely talaján vágyak alakulnak ki, a vágyak pedig ismét
tettekre indítanak. A lélek mozgatói a karma, az emlékezet és a vágyak. A lélek a karma, az emlékezet és a vágyak
szövedékéből álló tudat. Ezek tudatosulásával válik az ember a valóság tudatos
alakítójává. Ha pedig a döntéseket egyre inkább tudatosan hozzuk meg, ezekből
olyan tettek születnek, amelyek kibontakoztatnak minket és a körülöttünk
élőket. Ez minden, amit tenni kell.
Amennyiben a karma fejlesztő erő - az Önvaló számára is és
mindazok számára, akikre az Önvaló hat -, úgy a karma gyümölcse boldogság és
siker.
Közzétette: www.fenyorveny.hu
Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is, még több érdekességért, képért és videóért pedig látogass el FACEBOOK oldalunkra! Csatlakozz PINTERESTÜNKHÖZ és INSTAGRAMMUNKHOZ is! Vagy iratkozz fel a napi HÍRLEVÉLRE, hogy ne maradj le a friss hírekről!
Deepak Chopra
Post A Comment: