728x90 AdSpace

  • FRISS

    Üzemeltető: Blogger.
    2015. augusztus 23., vasárnap

    Hogyan válasszunk teát?

    Jó lenne, felébredni, felfrissülni, megnyugodni, ellazulni, energikusabbnak lenni, megtartani a jó közérzetünket, meggyógyulni,... vagy csak egy mosolyt szeretnénk csalogatni az arcunkra egy finom,illatos teával!
    Természetesen az sem mellékes, hogy hogyan fogyasztjuk el a teát.
    Sietve a reggelink mellé, ráérősen egy meleg takaróba burkolózva, meghitten a barátunkkal beszélgetve, nyugodtan egy kád illatos vízben lazítva, esetleg a munkahelyünkön néhány perces kikapcsolódásra....
    Lássuk hát, hogy mely teát mikor érdemes fogyasztani? 

    Fekete tea
    A fekete tea erősen fermentált, ennek köszönheti mély vörös, aranybarna színét.
    Íze karakteres, fajtájától függően eltérő. Némelyik erősen robosztus, másik gyümölcsös, vagy virágos jellegű, de van könnyed ízvilágú is. A legkedveltebb, legismertebb fajták a Ceylon, az Earl Grey, a Darjeeling és az English Breakfast.
    A fekete tea kedveltségét magas tein ( koffein) tartalmának is köszönheti. Igazi reggeli ébresztő, napközben felfrissít, élénkít. Esti vagy késő délutáni fogyasztása éppen ezért már nem igazán javasolt.
    Az áztatási idő szabályozásával készíthetünk gyengébb vagy erősebb teát. Amennyiben  kevesebb ideig hagyjuk kioldódni a teafüvet ihatjuk önmagában, vagy cukorral, mézzel esetleg citrommal is ízesítjük. Az erősebb változat gazdag, telt zamatához érdemes kipróbálni a tejet vagy a tejszínt. 

    Zöld tea
    Kínában, Japában valójában a zöld tea fogyasztásának van igazi hagyománya. A köréje kialakult szertartás nem véletlen. A zöld tea igazi meditációs, relaxációs tea. Alkalmas az elmélyülésre, a belsőnk feltárására, megismerésére, ugyanakkor koffein tartalma miatt kiválóan frissít, élénkít.
    Egészségmegőrző szerepe kiemelkedő. Mindennek köszönhetően a zöld tea jól illeszkedik wellness világába.
    A tea leveleket nem fermentálják, ezért zöld marad, és a kíméletes eljárásnak köszönhetően megőrzi természetes alkotórészeit. Az ital elkészítésénél is jobb, ha kevésbé forró vizet ( 60- 80C ) használunk.
    A zöld teának is van natúr illetve ízesített változata. Talán a legkülönlegesebbek a virágszirmokkal (jázmin, rózsa) illatosítottak. Igen kedveltek még a gyümölcsös, fűszeres ízesítésűek is.
    A zöld tea akkor mutatja meg magát igazán, ha az elkészítés során nem édesítjük semmivel. A teafogyasztók többsége azonban  mézzel vagy cukorral kedveli, némelyek citromot is tesznek hozzá. A legfontosabb azonban, hogy kedvünk leljük benne. Fogyasztása napközben javasolt.

    Fehér tea
    A fehér tea a teák királya. A teacserje legfelsőbb, még ki nem bontakozott levélcsúcsait szüretelik le.
    Elkészítéséhez a forró vizet le kell hűteni kb. 80 fokosra, csak ezután öntsük a teára. 3-5 percig hagyjuk állni. Kiemelkedő egészségmegőrző szerepe, hiszen magas az antioxidáns tartalma.
    Koffein tartalma nem túl magas , így akár este is ihatunk belőle.

    Gyümölcsteák

    A gyümölcsteák összetétele nagyon változatos. Elsősorban szárított, aszalt gyümölcsdarabkák, különféle növényi részek (virágszirom, levél), gyógynövények változatos összetételű keveréke alkotja. Egyik fontos összetevője a hibiszkuszvirág és/vagy az arónia, melynek savanykás ízét és gyönyörű rubinvörös színét köszönheti.
    Elkészítése egyszerű. Nem különösebben érzékeny a víz minőségére, a klóros víz azonban élvezhetetlenné teszi.
    A darabos gyümölcstea esetében ügyeljünk, hogy kimérés előtt jól keverjük össze, így minden összetevőből jut a kannánkba vagy a csészénkbe.
    100 C -os vízzel forrázzuk le és legalább 8-10 percig hagyjuk állni. Minimum ennyi idő kell, hogy az ízek kioldódjanak és összeérjenek. Élvezeti értékéből nem veszít hűlés közben sem, sőt kifejezetten finom jeges teát készíthetünk belőle.
    Miután a teát leforráztuk, először kékes, lilás szín oldódik ki, majd folyamatosan nyeri el végső áttetsző vörös színét.
    Fontos, hogy a javasolt tea mennyiséget használjuk, különben a tea élvezhetetlen, íztelen lesz. Filteres tea esetében egy csészéhez egy filter, darabos tea esetében pedig egy adaghoz egy púpozott teáskanál teát forraljunk le.
    A valódi gyümölcsteák nem tartalmaznak semmilyen koffein ( tein) tartalmú összetevőt, így bármikor bátran ihatjuk. Gyümölcsös íze miatt, a gyermekek is nagyon kedvelik.
    Ízesíteni, édesíteni nem szükséges önmagában is kitűnő ital. De nincs aranyszabály, mindenki ízlésének megfelelően készítse el kedvenc teáját. Forrón vagy jegesen, bögrében vagy koktélos pohárban, ahogy tetszik.

    Rooibos tea

    A rooibos tea egy nagyon különleges ital. Főzete édeskés, gyümölcsös jellegű, igen ízletes. Összetétele miatt kiválóan alkalmas az egészség megőrzésére, jó közérzetünk megtartására.
    Nagyon egyszerűen elkészíthető, kevésbé érzékeny a víz minőségére, hőmérsékletére, illetve az áztatási időre.
    Ajánlatos hőálló üvegkannát vagy csészét használnunk, mert abban jól érvényesül a tea naplementét idéző narancsvörös, tükrösen áttetsző színe.
    A zöld teához hasonlóan a rooiboszból is 2-3 főzet is készíthető.
    Koffeint (teint) nem tartalmaz, így bármikor fogyasztható. Gyerekeknek, felnőtteknek is kitűnő frissítő, ugyanakkor kellemesen pihentet, ellazít.
    Önmagában is remek a zamata, de ízesíthetjük fűszerekkel ( pl. vaníliával, fahéjjal, szegfűszeggel, gyömbérrel, kardamommal...), gyógynövényekkel ( csipkebogyóval, citromfűvel, mentával...).
    Az édes ízek kedvelői használhatnak hozzá mézet, cukrot, ki-ki ízlése szerint. 

    Herba teák

    Valószínűleg a legváltozatosabban elkészíthető teák, a herba teák, hiszen a felhasználási körük is a legsokoldalúbb.
    Elsősorban az egészségünk, jó közérzetünk megőrzéséért, illetve a mielőbbi gyógyulás miatt fogyasztjuk.
    Van, aki kellemes ízük miatt kedveli.
    Az általános kereskedelmi forgalom kapható herba teák elsősorban élvezeti teának minősülnek, elkészítésük megegyezik a többi teafélével.
    A csomagoláson feltüntetett javaslatot érdemes követnünk.
    A patikákban, gyógynövény kereskedésekben bővebb információkkal is ellátnak bennünket, mind a hatóanyag, mind pedig az elkészítéssel kapcsolatban is.

    A leggyakoribb elkészítési módozatok:
    Áztatás: A hőre érzékeny anyagokat áztatjuk. Ilyen pl. a csipkebogyó. Este leöntjük a növényt, hideg vagy langyos vízzel és akár egy éjszakán át is áztathatjuk.
    Forrázás: A kimért adagot, illetve a filtert beletesszük egy csészébe, vagy bögrébe, leforrázzuk, és állni hagyjuk a megadott ideig. Az illóolajat tartalmazó virágok, levelek, füvek esetében alkalmazzuk. Ilyen pl. a kamilla, menta, hárs, ánizs, koriander, levendula, citromfű.
    Főzés: A szükséges mennyiséget edénybe tesszük, vizet öntünk rá, majd néhány percig forraljuk és leszűrjük. Főként gyökerekből, kérgekből készítjük.
    Közzétette: www.fenyorveny.hu
    Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is, vagy iratkozz fel a napi hírlevélre, hogy ne maradj le a friss hírekről!





    teahaz-ajandek.hu
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments
    Item Reviewed: Hogyan válasszunk teát? Rating: 5 Reviewed By: Sandal - Bárány Tünde Nikoletta
    Scroll to Top